

מה גולת הכותרת מבחינתך?
"לא היה לי רגע משמעותי שהיה גולת
כותרת. אולי גולת הכותרת היא שנשארתי
כל כך הרבה שנים בתפקיד. נהניתי מאוד
מהאינטנסיביות, ואני שמח שלא רצו
שאעזוב, אלא בחרתי ללכת בעצמי".
מה היה הרגע הכי קשה? החקירות
אצל הממונה על ההגבלים עסקיים?
"דווקא לא. הייתי מוטרד מאוד, אבל גם
בטוח שזה ייגמר בטוב, וגם אמרתי זאת
לאורך הדרך בישיבות ההנהלה. בסוף
היום הראשון של החקירות שאלתי
את מנהל אגף החקירות ברשות, אם
ההתאחדות צריכה לקחת איש יחסי
ציבור. הוא ענה לי שזה אפילו לא עולה
על דעתו. למחרת הייתה כתבת שער
במוסף הכלכלי של הארץ. אחרי יומיים
הייתה כתבת פרופיל על מנהל אגף
החקירות, ולקראת סוף אותו שבוע
הייתה כתבה, שהכתירה את החקירה
כעימות ביני לבין הממונה על ההגבלים
העסקיים ושמו תמונות שלנו אחת
מול השנייה. לאחר מכן אסרו עלינו
את הקשר עם היועצים המשפטיים
שלנו, שהיו רלוונטיים לחקירה, בטענה
שהם גם אמורים להיחקר. כמובן שהם
לא נחקרו בסוף. כבר אז הבנתי שמה
שמניע את החקירה הזאת הם מניעים
זרים ומעורבים בה חוסר הבנה וגם
מידה בלתי מבוטלת של חוסר תום לב.
את החקירה הראשונה הניעה תלונה
קנטרנית של חברת תעופה שהורידה
עמלות. כולם יודעים באיזו חברת
תעופה מדובר. לאחר שלא מצאו כלום
בנושא המאבק בהורדת העמלות בניגוד
להסכם יאט"א, עברו לנושא שער הדולר
והפרסומים הפומביים של ההתאחדות
לחברים בעניין שער הדולר בזמן
המשבר הגדול. חקירה שנסבה על כמה
חוזרים ענפיים שהופצו גם לעיתונות. גם
החקירה הזאת הסתיימה בלא כלום. לא
אכחיש. התאכזבתי מאוד כאזרח שכך
מתנהלת המערכת, שאמורה לנהל את
המדינה. גם המפגש עם מערכת בתי
המשפט בעניין התביעות שההתאחדות
יזמה היו מאכזבות בלשון המעטה על
הדרך והרמה".
כשאתה מגיע הביתה בלילה אחרי
חקירות, יש חשש ועולה תסריט שזה
יסתיים במאסר?
"זה אפילו לא עמד על הפרק גם
בתסריטים הגרועים ביותר וההזויים
ביותר, ולא היה רלוונטי לחקירות וסוג
האשמות שטפלו עלינו".
מה לא הצלחת להשיג? משהו
שמהדהד לך בראש ככישלון?
"בתחום הטכנולוגי לא הצלחתי ליצור
את שיתופי הפעולה, שאני מאמין בהם
בכל ליבי. שיתופי פעולה מתבקשים
הגיוניים וגם חיוניים להישרדות, והכל
בגלל האופי שלנו להאמין לכל העולם
ורק לא האחד לשני. בכנס הראשון,
שניהלתי כמנכ״ל בשנת 7991, הצגנו
מערכת הפצה לחבילות נופש ושירותים
אחרים. המערכת הייתה מהמתקדמות
והמפותחות ביותר להזמנה. השוק העדיף
להתמסר לגורמים חיצוניים, שעשו קופה
על חשבונו. כבר אז אמרנו שמעורבות
ושליטה במערכות הזמנות חשובה לא
פחות משליטה במחיר של המוצר.
באותה שנה, לאחר שהבנתי שהשוק
משלם למעלה משני מיליון דולר לתוכנת
ניהול המשרד, שהיא צוואר הבקבוק
והמפתח להתפתחות השוק, פניתי
לחברה שפעלה בשוק והצגתי להנהלה
הצעה, שהסוכנים יהיו בעלי הבית של
מערכת לניהול המשרד בתמורה למחיר
של 058 אלף דולר, כאשר השוק שילם
באותה תקופה למעלה משני מיליון
דולר בשנה. אותה התייחסות הייתה גם
כשהצענו לקנות את בניין המשרדים של
ההתאחדות במחיר של מיליון ושלוש
מאות אלף ש"ח בלבד. שוב הסוכנים לא
האמינו שמגיע להם וויתרו. לא צריך לומר,
כמה שווה היום הבניין שההתאחדות
יושבת בו. אותו דבר קרה גם בהנפקת אל
על וכו'. האמנתי והטפתי לשיתופי פעולה
של הסוכנים ובפירוש לא הצלחתי בזה".
האם הרגשת שקבלת את כל הגיבוי
הנדרש מהנהלת ההתאחדות?
"לא זכורה לי אפילו פעם אחת שלא.
הכול עבר דיונים מסודרים בשקיפות
מלאה בהנהלת ההתאחדות ומה שסוכם
שם יצא אל הפועל".
לפעמיים היה נראה שזו לא
ההתאחדות אלא יוסי פתאל?
"זה פשוט לא נכון. כבודי במקומו מונח,
אבל אני עובד ההתאחדות ומשרת אותה
כבעל מקצוע, מבצע את המשימות
בתקציבים, שהיא מעמידה לטובת
המשימות שמוגדרות לי כמנכ"ל, ולא
זז בלי שהיו"ר מגבש יחד איתי את
הדרך לביצוע המשימות. כל השאר זה
פולקלור".
איך אתה רואה את מעמדה של
התאחדות סוכני הנסיעות?
"באופן פרודקסלי בעבר היאהייתהחזקה
יותר וחשובה פחות, והיום היא חשובה
יותר וחלשה יותר. הבעיות שעומדות
לפתחם של החברים הן רוחביות. אם
בעבר הגורמים הגדולים בשוק היו יכולים
להסתדר בלעדיה ומשיגים לעצמם בכל
תחום את ההסדרים שלהם, הרי שהיום
הבעיות הן ברמה הלאומית: מבנה שוק,
גלובליזציה, רגולציה, תהליכי חקיקה ועוד.
מצד שני, מספר החברים קטן בכ-52
אחוז, התקציביםשנדרשיםלטפלבבעיות
ברמות האלו גדולים ואינם נמצאים
בקופה. אין עוד ארגון מקצועי בכל קנה
מידה, שמעז להתמודד עם המדינה,
חברות תעופה ועוד בתהליכים משפטיים
ובכנסת, כפי שעושה ההתאחדות.
ההתאחדות נמצאת בעיצומם של
ארבעה תהליכים: בנושא המע"מ, ביטוח
נסיעות, הבי.אס.פי וההיתר של ההגבלים,
וגם בהליך בנושא העמלות, שכבר
מבשיל לסכומים משמעותיים, שיגיעו
בשנים הקרובות לכיסי הסוכנים. זה
עצום מבחינת ההיקף. כל ההליכים כבר
נמצאים במסלולם ועתה יש לנהל אותם
ולקדמם עד להישגים, שבשמם הם יצאו
אל הפועל. הסוכנים לא רגילים לנצח
וגם חסרי סבלנות. הנושאים שעל הפרק
דורשים תקציבים יוצאי דופן, שיתוף
פעולה ואמונה אמיתית. בלעדיהם, כמו
בעבר, לא יצטרכו לתקוע לנו גולים. אנחנו
כבר נבקיע גולים עצמיים. מצד שני, אלו
מאבקים הכרחיים להישרדות, ובדרך
כלל, כשאין ברירה עושים את הדבר
הנכון".
איך אתה רואה את עתיד סוכן
הנסיעות עם התעצמות המכירה
הישירה? יש בכלל עתיד?
"מאז שנכנסתי לתפקיד, מספרים
שעידן סוכן הנסיעות עומד להסתיים.
השתתפתי בעשרות רבות של דיונים,
הרצאות וימי עיון על ״מותו הקרוב של
הסוכן״ והנה גם לאחר 71שנה מספר
הסוכנים לא פחת, מספר העסקים פחת,
אבל ההיקף הכספי גדל. זו תעשייה
שצומחת מידי שנה ב-01-5 אחוזים ויש
עוד הרבה מה לעשות ולהתפרנס ממנו,
אבל זה מותנה בזה שנדע להשתנות
ולהגדיר את עצמנו, את תפקידנו ואת
דרכי העבודה מחדש".
מה הבעיה הכי גדולה של הענף?
"לענף אין בעיות, שהוא לא יכול
להתמודד איתן. הוא רק צריך לרצות
ולהאמין, ואני לא אומר את הדברים
האלו כקלישאה. הבעיה הכי גדולה
שלנו היא אנחנו. רוב מה שקרה לנו,
קרה בגלל שהסכמנו שזה יקרה לנו".
כשאתה עוזב, אתה יכול לדרג
את חברות התעופה שהולכות עם
הסוכנים ואת אלו שלא סופרות את
סוכני הנסיעות?
"אני חושב שכולן אותו דבר. היוצאת
מהכלל היא אל על. היא לא תמיד
משכילה להבין שהיא יוצאת מהכלל
וצריכה גם להתנהג כך, והרבה פעמים
מנסה לאמץ גינונים של 'שאר חברות
התעופה', וזה לא הוכיח את עצמו
בעבר.
הדברים נכונים גם לגבי מערכת
היחסים עם הסוכנים. אל על, לעניות
דעתי, בכל תחום חייבת ללכת אחרת
משאר חברות התעופה וזה אמור
להשתלם לה כלכלית".
יוסי, העזיבה שלך לוותה בצרימות.
חשבת שכך זה יהיה?
"אני חושב שהיו צרימות קטנות,
שהושמעו על ידי אנשים קטנים, וגם
הם היו מעטים. לא כל מנהל או בעלים
של חברה גדולה הוא גם איש גדול.
היו ניסיונות להשמיע טענות ולנסות
להתנכל למהלך באמצעות פוליטיקה
נמוכה.
כל כך נמוכה שהיה קל להתעלם
ממנה וכך עשיתי. הרוב המוחלט
פרגנו והבנו את הרצון שלי להתחדש
לאחר 71 שנה, בהן שירתי בכל הלב
והכוונה את ההתאחדות" .
ראיון מיוחד
עם יוסי פתאל
9
»
פספורט
»
יום רביעי ח' בשבט תשע”ה 51.10.82