

29
«
פ פורט
«
15.1.17
יומ ראשונ יז בטבת תשע"ז
תעופה
ל
פני שנתיים יצאה אליטליה לדרך חדשה,
49%
לאחר שאיתיחאד איירווייס רכשה
ממניות החברה. חברת הדגל האיטלקית
שינתה את התוכנית האסטרטגית שלה, הציעה מגוון
קווים ומטוסים חדשים, שדרגה את השירותים לנוסעים,
החליפה את מדי הצוותים, עיצבה לוגו ומיתוג חדש,
והמנכ"ל דאז, סילבנו קאסאנו, הכריז: "יצאנו לדרך
חדשה. יחד עם איתיחאד אליטליה היא חזקה יותר,
מגוונת יותר, יעילה יותר, ועם האופי האיטלקי העמוק
יעדים
168
גם בינלאומית יותר. ברשת המשולבת שלנו
כוכבים". יתר
5
מטוסים ושירות של
227 ,
בחמש יבשות
אליטליה
2017
על כן, הנהלת החברה הכריזה כי בשנת
תהפוך לחברה רווחית.
אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד.
גם השנתיים האחרונות לא היטיבו עם אליטליה
החדשה. להערכת אנליסטים, באליטליה לא העריכו
נכון את התחרות הגוברת מצד חברות הלואו-קוסט
באירופה ושירותי הרכבת בתוך איטליה עצמה, וגם
בטיסות ארוכות הטווח אליטליה אינה מצליחה להוות
פקטור משמעותי מול קבוצות התעופה האירופיות
הגדולות. כמו כן, גם אירועי הטרור ברחבי אירופה
בשנה האחרונה פגעו קשות בחברה ומספר הנוסעים
הצטמצם משמעותית, וכך המשיכה החברה לפעול
תוך כדי מאזן גירעוני וההפסדים הלכו והצטברו.
לפני כחודשייםעמדהאליטליה בפני סכנהשל הפסקת
פעילות בעקבות איום של מחזיקת המניות העיקרית
שלה, איתיחאד איירווייס, לסגת מהתחייבויותיה נוכח
ההפסדים המתמשכים של החברה ואי קיום הסכמי
התמיכה מצד בעלי המניות האיטלקיים.
לנוכח הסכנה הממשית להפסקת פעילות, הנהלת
חברת אליטליה קיימה דיונים דחופים עם גורמים
פיננסיים שונים, ואישרה לאחרונה, שהיא מקבלת
עיסקת מימון קצרת טווח ועורכת תוכנית שיקום,
שתכלול קיצוץ בכוח אדם ושינוי במערך הטיסות, על
מנת להמשיך בפעילות סדירה.
עיסקת המימון נחתמה בהמשך לשיחות על עתיד
החברה עם מחזיקי המניות האיטלקיים העיקריים,
וביניהם שני הבנקים הגדולים באיטליה, 'אוניקרדיט'
ו'אינטסה סאנפאולו', ונועדה לאפשר להנהלת החברה
המשך פעילות סדירה בחודשיים הקרובים תוך קיום
מו"מ עם כל בעלי המניות של החברה.
"החודשיים הקרובים הם קריטיים עבור אליטליה",
אמר קרמר בול, מנכ"ל החברה, והוסיף: "בלא תוספת
משמעותית של חבילת מימון מצד מחזיקי המניות,
לאליטליה אין עתיד".
אופציות שונות למימון המשך פעילות החברה נדונו
לאחרונה, כולל פתיחת קווי אשראי חדשים והמרת
אגרות חוב למזומנים, וכך תוכל איתיחאד איירווייס,
(, לסייע
49%)
בעלת המניות העיקרית של אליטליה
במימון פעילות החברה בלא להפר את מגבלות
הרגולציה האירופית, המתירה רק אחזקת מיעוט זרה
בחברה אירופית.
מיליון אירו באליטליה
560
איתיחאד איירווייס השקיעה
כחלק מעיסקת הצלה רחבת היקף של
2014
בשנת
מיליארד יורו, במסגרתה התחייבה אליטליה,
1.76
באמצעות
2017
כאמור, להפוך לחברה רווחית בשנת
תוכנית השיקום הכוללת, אלא ששנתיים לאחר מכן,
אליטליה מפסידה לפחות חצי מיליון אירו מדי יום,
עפ"י דיווח של יו"ר החברה, לוקה קורדרו די מונטזמולו,
וסביר להניח שתמשיך להיות לא רווחית גם בשנתיים-
שלוש הקרובות.
עם אישור מימון הביניים הנהלת אליטליה הכריזה,
כי היא חייבת לשנות את המודל העסקי של החברה
באמצעות פיתוח רשת קווים ארוכי טווח, שינויים
במערך הקווים הקצרים והבינוניים, צמצום הוצאות
ומשרות וחתימת הסכמי שותפות מסחריים.
עפ"י מקורות בחברה, איתיחאד, בעלת המניות
העיקרית, דוחקת באליטליה לשנות את כל מערך
משרות,
2,000
הפעילות העסקית, ובכלל זה: קיצוץ
מטוסים,
20
ביטול קווים לא רווחיים וקרקוע של לפחות
אך נראה כי צעדים קיצוניים כאלה ייתקלו בהתנגדות
נחרצת של איגודי העובדים, שלא יאפשרו הוצאתם אל
הפועל.
כידוע, ממשלת איטליה סייעה לא אחת לאליטליה
בעיתות משבר בעבר, אך עתה סיוע ממשלתי לחברת
תעופה מנוגד לכללי האיחוד האירופי. איתיחאד
איירווייס מצידה אינה יכולה, ואף אינה מוכנה, להשקיע
עוד באליטליה, אך ייתכן, כי אם החברה האיטלקית
אכן תיכנס לתוכנית שיקום מאסיבית, היא תהיה
מוכנה להלוות לה סכום משמעותי, שיוחזר עם הפיכת
החברה לרווחית.
הנהלת אליטליה נחושה לקדם את תהליך השיקום
וכבר הודיעה על תחילת היערכות מחודשת ברשת
הקווים שלה.
33-
גם השינויים בקווים לישראל, קיצוץ של כשליש מ
הטיסות השבועיות בין רומא לתל אביב ופתיחת קו
טיסות בין תל אביב לאתונה, הם חלק מההיערכות
המחודשת, המתבססת על ביטול או צמצום קווים לא
רווחיים ופתיחת קווים חדשים הצפויים להרוויח.
בין השאר, בלוח הקיץ הקרוב בקו רומא - ריו דה ז'נרו
עד
7
טיסות שבועיות במקום
4-
תעבור אליטליה ל
.4
טיסות שבועיות במקום
3
עתה, ובקו רומא - סיאול
גם בקווי אירופה תבצע החברה שינויים משמעותיים
בפברואר: הקו לבוקרשט, שפעל במתכונת
1-
כבר ב
טיסות שבועיות, יבוטל, כמו גם הקו לוולנסיה,
12
של
טיסות שבועיות. הקו למרסיי
6
שפעל במתכונת
בעונת הקיץ(,
7-
טיסות שבועיות )ו
4-
ל
10-
יצומצם מ
והקו למוסקבה יפעל במתכונת של טיסה יומית אחת
עד עתה.
2
במקום
נוסף על כך, החליטה החברה לפתוח קווים עונתיים,
שיפעלו בעונת הקיץ, כדי לענות על הביקוש
במאי ייפתחו קווים בתדירות
1-
לחופשות. בין השאר, ב
יומית: רומא – קייב, תל אביב – אתונה, ואחריהם מגוון
קווים עונתיים בין עריה המרכזיות של איטליה למגוון
יעדי נופש, כמו: קטניה )סיציליה( קליארי ואולביה
)סרדיניה(, דוברובניק וספליט )קרואטיה( ואיביזה.
נראה כי החודשים הקרובים יעידו לאן פניה של
אליטליה. האם תצליח לשרוד במתכונתה הנוכחית
תוך שינויים מתבקשים או שתיאלץ לשנות את מסגרת
פעילותה?
נודע כי הנהלת החברה מקיימת מגעים עם קבוצת אייר
פרנס-ק.ל.מ ועם דלתא האמריקנית על מנת ליצור
שיתופי פעולה, שיאפשרו לה לחזק ולתגבר את הקווים
הטרנס-אטלנטיים שלה. כמו כן, בתקשורת האיטלקית
הועלתה אפשרות שקבוצת לופטהנזה תרכוש את
אליטליה, אך שתי החברות הכחישו קיום מגע כלשהו.
כמי שטס לא אחת באליטליה, ואף נהנה מהאווירה
הטובה ומהסטייל האיטלקי הייחודי, כמו גם רבים
אחרים, כולי תקווה שלא רחוק היום, בו תעלה
ˆ
.
החברה על דרך המלך
לאן מועדות פניה של אליטליה?
הסיפור המלא!
חברת הדגל האיטלקית, שעברה טלטלה רצינית בשנתיים האחרונות, אינה מצליחה להתרומם, מפסידה חצי
מיליון אירו כל יום, נזקקת למימון ביניים להמשך פעילותה ונאלצת לערוך שינויים דרמטיים במערך הטיסות
ובכוח האדם. גם פתיחת הקו ת"א-אתונה וקיצוץשלישמהטיסות בקו לרומא הם חלק מההיערכות המחודשת
דוד אדלר
של החברה //