פספורט - גיליון מיוחד ספטמבר 2014 - page 10

ה
נ
ש
ה
י
ש
נ
א
ספטמבר 4102
»
אנשי השנה
פספורט
»
10
מי שהיה אלוף ההפלות הראשון של חיל
האוויר, בראיון מיוחד ל'פספורט' מסכם
תקופה, מסביר איך הצליח להחזיר את
החברות הזרות לישראל ועל ההתרחשויות
מאחורי הקלעים, על הלחצים המופעלים
על מנהל רת"א, על עתיד חברות התעופה
הישראליות, על ההחלטה לעזוב את שדה
דב, על שדה תעופה נוסף.
גיורא, בוא נתחיל ב'צוק איתן'. טיל
נופל ליד נתב"ג, החברות האמריקאיות
מחליטות להפסיק לטוס לכאן ולאחר
מכן גם החברות האירופיות, וכמעט
קריסה של כל התעופה. איך אתה מצליח
להחזיר אותן אחרי 63 שעות?
"קודם כל, לא הייתה קריסה של התעופה,
אלא של המבצע. מה שעמד על הפרק זה
בידוד וניתוק של ישראל, למעט החברות
הישראליות, והחמאס היה משיג לחלוטין
את מטרתו. זה לא היה עניין טכני של
הטסת אנשים. מה שעמד על הפרק היה
הנושא הכי אסטרטגי של מדינת ישראל
באותם ימים.
אני פעלתי להחזרת העניין לקדמותו על
בסיס ההכנות, שרת"א הובילה בשנתיים
האחרונות, לקיום תעופה בסביבה של
כיפת ברזל.
זה נכון גם בממדים הרבה יותר קטנים,
שפורסים כיפת ברזל בב"ש או באשקלון.
גם שם יש נתיבי טיסה ופעילות
תעופתית. ההיקף הולך וגדל, כאשר
מתרבות הסוללות וודאי כשהן מכסות
את אזור נתב"ג.
הכנו את עצמנו, ועשינו זאת בשיתוף
פעולה עם רש"ת וחיל האוויר. הייתה
לנו תוכנית. לא נתפסנו לא מוכנים".
ציפית שיחפשו את נתב"ג כמטרה?
"לא היה לי ספק בזה בכלל. לכן הכנו את
עצמנו מבחינת הפתרונות".
איך שכנעת את האמריקאים? הם לא
חששו שייפגע להם מטוס?
"לפני שאני אומר, אני מוציא מסמך,
שהופך להיות מסמך לייחוס בעולם לכל
הנושא של טיסה בתנאים של מלחמת
רקטות. זה מסמך ששלחתי לכל רשויות
התעופה האזרחית, לחברות השונות
ולאיגודי הטייסים. המסמך תמצת את
התפיסה, את מידת הסיכונים ולמה אני
חושב שזה ניתן לביצוע, והם קיבלו את
עמדתי".
אף אחד לא אמר: עם כל הכבוד, יש לנו
חשש?
"דבר אחד לא התכוונתי לעשות, לבקש
ולהגיד למישהו לעשות זאת מטעמים
ציוניים. אני הסברתי את עמדתי
המקצועית. אגב, כשבא אליי נציג בכיר
מקוריאן איירווייס כעבור שבועיים-
שלושה, הוא ציפה שאשכנע אותו בצורה
הרבה יותר נמרצת לחדש את הטיסות,
ואני אמרתי לו: זאת המציאות, אלה
הכללים, זה מה שאני חושב, ואתם תעשו
מה שאתם מבינים. אני לא מבקש שום דבר
מאף אחד לעולם. הייתה לי שיחת ועידה
עם כל מדינות האיחוד האירופיות בגוש
. בהתראה של יום כולם היו על
EACCC
הטלפון. מה ששיחק לטובתנו הייתה גם
החזרה לקטגוריית בטיחות 1, גם המבדק
שעשינו לפני חצי שנה, בו הקפצנו את
ישראל מהמקום ה-501 לעשירון העליון
של המדינות, והמעורבות שלנו באירופה
ובמקומות אחרים נתנה לנו רוח גבית".
גיורא, העובדה שבריטיש איירווייס
המשיכה לטוס עזרה לך?
"זה עזר מאד. אני יכול להגיד לך
שקיבלתי מכתב יפה מהאחראי לבטיחות
שם, שאמר שהמכתב שפרסמתי עזר לו
מאד לשכנע את ההנהלה והטייסים. הם
היו זקוקים לחיזוק".
ישנת טוב בלילה? לא חששת שהחמאס
ינסה לפגוע באיזה מטוס זר?
"מנהל רת"א לא ישן טוב בלילה, גם
כשאין צוק איתן".
החמאס התריע שינסה לפגוע בנתב"ג
והזהיר את החברות הזרות. מה קורה אז?
"כשזה קרה, הייתה לי שיחה עם סגן שר
התחבורה הרוסי, שביקש לשמוע את
דעתי. הוצאתי לו מכתב, בו הבעתי את
דעתי בכתב, ולא באיזו שיחת טלפון עם
לחישות באוזן. אני תמיד כותב את דעתי.
לא מתבייש. אני יודע שזה די נדיר שפקידי
ממשלה כותבים מה שהם חושבים, לוקחים
אחריות, מנסחים את עמדתם. היום זה לא
הנרטיב הישראלי. היום רוב האנשים בורחים
מאחריות, בורחים מהצורך להתנסח בצורה
מדויקת. אצלי זה הפוך. אני יודע שהחמאס
איים. אני חושב שאני יודע לא מעט על
יכולות הפגיעה הרקטיות של החמאס,
מפרק אחר בחיים שלי, ולא חשבתי שצריך
להיבהל בזה. מנהל רת"א לא ישן בלילה
הרבה פעמים לא מהסיבות של החמאס. זה
לא האיום הכי גדול שהיה".
מה איום גדול יותר?
"אם קורה משהו לא טוב בתעופה, שלא
כמו הרגולטור של המים או החשמל,
בתעופה זה עשוי להיגמר בקורבנות
אדם. לכן מנהלי רת"א בכל העולם לא
ישנים טוב. האיום והחשש הוא: האם
האנשים שאני מופקד עליהם, שנתתי להם
רישיונות טייס ותחזוקה, פיקוח טיסה
וניהול חברות תעופה, האם הם מבצעים
מה שהחוק אומר, האם הם מקפידים".
אתה סוגר שש שנים בתפקיד. מה רגע
השיא? איזו תעופה מצאת כשנכנסת
לתפקיד ואיזו רשות תעופה אתה מוסר
לבא אחריך?
"באתי לרשות תעופה אזרחית, שהיום אני
יודע, שהיו בה אנשים טובים, אבל למעשה
היא לא הייתה קיימת. היא הייתה כלי ריק
מתוכן. היא עשתה באופן אוטומטי דברים
שאי אפשר בלעדיהם, אבל אתה מוכרח
לתת רישיון בסוף לטייסים ופקחים. רשות
התעופה האזרחית לא הבינה אף פעם
לעומק, מה בדיוק התפקיד שלה, כמו הרבה
גופים במדינת ישראל. אני חושב שאני
מוסר כיום רשות, עליה אמר נציב שירות
המדינה, שהוא חושב שזה הגוף הממשלתי
הכי מסודר ומרשים שהוא פגש".
החזרת את ישראל לקטגוריה הבטיחותית
הכי גבוהה, הכנסת נהלים..
"רת"א הפכה להיות מה שהייתה צריכה
להיות. כמו הקווטרבק בפוטבול, כמו
הפיבוט בכדורסל, מי שמנהל את התעופה
עם המון היבטים, ולא רק בבטיחות.
העמקנו את המעורבות באספקטים
הכלכליים בתעופה, כי רת"א היא גם זו
שמנהלת עבור מדינת ישראל את זכויות
הטייס. בשנתיים האחרונות רת"א נכנסה
עמוק לתחום הביטחון, ובגלל שאנחנו
מדינה שמייצרת מטוסים, לרת"א יש
תפקיד חשוב לתת רישיונות ואישורים
למוצרים תעופתיים. רת"א היא שחקן
הציר בתעופה.
עם זאת, מי שצריך לעשות את התעופה
הן חברות התעופה למיניהן, הגדולות וגם
הקטנות.
הובלת את נושא השמיים הפתוחים
וסומנת ע"י חברות התעופה הישראליות
כאויב שלהן...
"אני לא בטוח שההצהרה הזו נכונה. לא
בטוח ששמעת זאת מישראייר וארקיע".
אל על יצאו נגדך?
"אני יודע. אל על ניתחו כך את נושא
השמיים הפתוחים. אני מקווה שעכשיו
הם מנסים לגבש אסטרטגיה מתאימה
למצב החדש, אבל אני יודע שזה לא עשה
אותי פופולארי באל על".
"מנהל רת"א צריך עצבים מברזל ועמוד שדרה
מפלדה, כי אחרת מנסים לכופף אותו"
גיורא רום עם ביל קלינטון
"כשבאתי לרשות התעופה האזרחית, היו בה
אנשים טובים, אך היא הייתה כלי ריק מתוכן"
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 2,3,4,5,6,7,8,9,72