ה
נ
ש
ה
י
ש
נ
א
17
»
אנשי השנה
פספורט
»
ספטמבר 4102
אני סבור שהאיומים על הענף והסיכונים
שבו מקרבים את החברות להבנה המתמטית
שאחד ועוד אחד שווה יותר משתיים, ולמצב
שהדיבורים יהפכו למעשים, ובסופו של דבר,
נראה מיזוג בין שתי חברות תעופה בישראל".
אל על צריכה להתמזג עם חברה ישראלית
או להביא רוכש חיצוני?
"נראה לי ששתי האפשרויות שציינת אינן
סותרות ואולי אף משלימות. המיזוג אמור
לשפר את החלק התפעולי ולהביא גם
להפרדה בין הפעילות המסורתית, שצריכה
להימשך בחברה, ובין פעילות הלואו קוסט,
שצריכה להיעשות בחברת בת נפרדת. כך
זה עובד בעולם. לעומת זאת, הכנסת שותף
אמורה לשפר את החלק הפיננסי, שכן ענף
התעופה הינו כידוע עתיר הון, וכך למשל,
כל ההצטיידות האחרונה של אל על נעשתה
במינוף מלא בהון זר".
האם חברות הלואו קוסט יכולות לחסל את
התעופה הישראלית?
"כניסתן של חברות הלואו קוסט לישראל הוא
מהלך טבעי שלא ניתן למנוע. אנחנו בישראייר
נערכנו מבעוד מועד למהלך והתאמנו עצמנו
לשינוי. המדינה עזרה ובצדק רב בכיסוי הוצאות
הביטחון ובפתיחת טרמינל 1 גם לחברות
מקומיות, ובכך אפשרה לנו פייר פייט. חברות
הלואו קוסט מגיעות בדרך כלל כעבור מספר
שנים לתפוס כשליש מנתח השוק, ויתכן שזה
יקרה גם כאן. במספר מדינות חברות, שהיו
במשבר עוד קודם לכן, לא שרדו את הכניסה
של חברות אלו. גם בישראל המפתח נמצא
בידי החברות הישראליות עצמן, שצריכות
להתייעל ולהתאים עצמן להגברת התחרות".
איך קבוצת תיירות, שהפסידה לפני שלוש
שנים כ-001 מיליון שקלים, מסוגלת
להתמודד עם השלכות מבצע 'צוק איתן'
ברבעון הכי משמעותי של השנה?
"קראתי לא מזמן אצלכם כותרת של ידידי
יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות,
שנשאל על השלכות המבצע ואמר ש"זוהי
התקופה המורכבת ביותר שידע ענף הנסיעות
מאז הקמת המדינה". חברה עסקית נבחנת
ביכולתה לנהל ולעבור משברים זמניים. כ
ולנו מכירים את הביטוי המעצבן ש"מה שלא
הורג, מחשל". הקבוצה חושלה רבות בשנים
האחרונות והתמודדה עם משברים רבים. כך
למשל, כל פעם שמטוס נתקע מסיבה כלשהי,
משמעות הדבר בישראייר היא שרבע מהצי
מושבת! הדרך להתמודד עם משברים אלו
היא אינפורמציה בהירה ונכונה בזמן אמת,
דיאגנוזה מהירה של המצב וקבלת החלטות
בזמן אמת בהתאם לנוהלי משבר שנקבעים
מראש. צריך לכבות השריפה בזמן שהיא
קטנה ונשלטת. מבצע צוק איתן אכן תפס את
הקבוצה בחודשי השיא והוא נוהל בזמן אמת
עם היד על הדופק בידי אורי סירקיס, ואני
חושב, יחד עם הפיצוי שאנחנו אמורים לקבל,
שלא נעמוד בתקציב לשנה זו, אבל הקבוצה
תסיים בתוצאות דומות לשנה קודמת, וזוהי
תעודת כבוד גדולה לחברה ולהנהלתה".
"ברור שבמדינה קטנה כמו ישראל, שגם אינה
, אין הצדקה לשלוש חברות תעופה."
HUB
, אין הצדקה לשלוש חברות
HUB
איננה
תעופה. מיזוג בין חברות התעופה הוא תנאי
הכרחי אבל לא מספיק. מיזוג זו סיסמא יפה
וקליטה, אבל כבוגר מיזוגים גדולים (הוט, נטויזן
ועוד) יש בכך גם לא מעט סיכונים תפעוליים
ופיננסיים. במשך למעלה מעשור בעלי חברות
התעופה בישראל בוחנים אפשרויות למזג ולו
שתיים מהחברות. אמר פעם מישהו חכם:
"משני בורות לא בונים הר". לכן, כדי למזג
בין החברות צריך, ראשית, לטפל בהבראה
ובייצוב החברות המתמזגות ולהכינן למיזוג.
המיזוג לבד איננו תרופת פלא להצלחת הענף.
אין ספק שבתחום התעופה, כמו בתחומים
רבים בעולם העסקי, יש יתרונות גדולים
לגודל. גם חברת אל על נחשבת לחברה קטנה
יחסית בעולם, ודאי יחסית לקבוצות הענקיות
שהתגבשו בעולם התעופה ואשר מסרבות
לקבל אליהן את החברות הישראליות".
היה לכם מו"מ למיזוג עם ארקיע. מדוע זה
לא צלח? מה לגבי מיזוג עם אל על?
"כפי שכבר ציינתי, כולם בוחנים חיבורים
אפשריים, אבל הכול נותר אפלטוני. כולם
רוצים להתמזג, אבל פוחדים ובצדק מהלא
נודע. לעיתים הבעלים מעדיפים ודאות פחות
טובה מאשר אי ודאות, ולכן המהלכים נותרו
עדיין בגדר של 'הכול דיבורים'. יחד עם זאת,