ה
נ
ש
ה
י
ש
נ
א
ספטמבר 4102
»
אנשי השנה
פספורט
»
14
מעט פגישות עבודה ובכל צומת החלטה
הוא היה כמובן מעורב. ככל שהעמיק
המשבר בקבוצת אי.די.בי, מטבע הדברים,
המעורבות שלו פחתה".
הבאת את דוד קמיניץ כמנכ"ל קבוצת
התיירות, ולאחר כשנתיים הוא החליט
לפרוש. מה קרה?
"דוד קמיניץ הינו אחד המנהלים המוכשרים
שהכרתי, מנהיג ובעל ניסיון ניהולי מוכח
בחברות גדולות ובמצבי משבר. עבדנו
יחד בהצלחה בהסדר האג"ח של 310 ברק
ובהוט, והוא עשה שם עבודה יוצאת מהכלל.
לאירוע מורכב ומאתגר כמו זה, אך טבעי
היה לצרפו לצוות. ואכן בשלבים הראשונים
, בהכנת
DNA
שבהם התמקדנו בשינוי ה-
הצוות הניהולי, בהתייעלות בכל הפרמטרים
ובטיפול באירועים משבריים רבים במקביל,
עבדנו באינטנסיביות רבה מסביב לשעון
והשינוי בשטח החל להיות מורגש. בהמשך,
כשהמערכת החלה להתייצב, נראה שדוד
חש תחושה של מיצוי ורצה
להמשיך בדרכו, והפרידה
בוצעה בהבנה והסכמה".
היית מאד מעורב
בניהול השוטף. האם
היית מעורב יותר
מאשר בכל חברה
אליה נכנסת בעבר?
"לכל אורך התקופה קרן
סקיי הייתה מעורבת בניהול
באמצעות שלשה אנשי צוות, בהובלת
שותפי בקרן, אמיר ארבן. בשלבים
הראשונים היה צורך בדיאגנוזה ובייצוב
המערכת וכן בהתוויות נוהלי דווח, בגיבוש
ובניית כלי שליטה ובקרה וכדומה. הכנסנו
שפה אחידה לחברות, חשיבה במונחי
ולא רק מחזורים.
EBITDA
רווחיות ו-
דגש על תזרים מזומנים, חיסכון בעלויות
וכדומה. לקח למנהלים זמן להבין אותנו,
אבל כיום חושבים ומדברים בקבוצה
בשפה אחידה, גם אחרי שכבר יצאנו משם.
בהמשך, המעורבות שלנו
הייתה בעיקר בהתווית
והדרך
האסטרטגיה
ובפתרון בעיות, והיו לא
מעט כאלו. למרות זאת,
השתדלתי, או לפחות ניסיתי,
שלא להיכנס לבעיות היום
יומיות השוטפות כדי לראות גם את היער.
זה הזכיר לי במובנים רבים את ניהול חברת
הכבלים תבל, שם שימשתי כמנהל מיוחד.
החברה שוקמה בהצלחה ומוזגה לתוך חברת
הכבלים הגדולה, שהפכה ל'הוט'".
נראה שהתאהבת בתיירות וכל מה
שמסביב. מה משך אותך?
"אכן אני משתדל לא לערב רגשות בחברות,
כמו שרופא לא אמור להתאהב בפציינט
שאותו הוא מנתח. יחד עם זאת, מדובר
באנשים ובמערכת יחסים, שנמשכת מספר
שנים ומטבע הדברים, נוצר קשר אישי עם
המנהלים ויש לי פינה חמה בלב ללא מעט
אנשים שהלכו איתי לאורך כל הדרך מתחת
לאלונקה.
תחום התיירות בכלל והתעופה בפרט הם
תחומים מורכבים הדורשים המון מיומנות
וניסיון, ולכן מאופיינים במנהלים ועובדים
שנמצאים בענף שנים רבות ולעיתים
מבלים כאן אף קריירה שלמה. גם לי
אישית לקח הרבה זמן ללמוד את הענפים
הללו. צריך לזכור, שאי.די.בי תיירות
היא בבואה של כל הענף, ועוסקת במגוון
תחומים של תיירות. היא מפעילה, בין
היתר, תעופה בינלאומית ופנים ארצית,
מייצגת 41 חברות תעופה בינלאומיות,
היא מובילה בארץ בטיולים מאורגנים,
בנופשונים, בסקי, בטיולים לגיל הזהב,
בטיולי סאמר סקול ועוד. בנוסף, יש לה
תיירות נכנסת, כולל פעילות תגלית, סוכני
נסיעות מהגדולים בארץ ועוד. הקבוצה
נוגעת בשנה בלמעלה ממיליון לקוחות
וסכום של 5.2 מיליארד שקל עובר דרכה!
כשאתה לומד להכיר את כל המגוון הרחב
הזה ובעוצמה שכזו, אז אין ספק שלהוביל
תוכנית מפנה לכזו קבוצה זה מרתק
ומאתגר ונותן הרבה סיפוק".
מה אהבת ומה לא אהבת בעולם הזה?
"עולם התעופה והתיירות מסמל לרובנו
חופשה וכיף. לצערי, כמעט ולא יצא לי
אישית במסגרת התפקיד לצאת ולבחון
בתי מלון ויעדים חדשים, ואני מאוד אוהב
לטייל. רוב האנשים שפגשתי בתחום זה
עוסקים בו, כאמור, במשך שנים רבות
ובדרך כלל עוברים מחברה לחברה בתוך
הענף. ואכן התחום דורש מקצועיות רבה
מאוד ויצירתיות רבה ובעיקר היום כשכל
לקוח יכול לייצר לעצמו חבילת נופש
אישית וכל האינפורמציה נגישה. זה החלק
שיותר אהבתי בתחום. בכלל, כשהייתי קטן
חלמתי להיות טייס ופתאום אני מוצא עצמי
קברניט של חברת תעופה שלמה וזה נחמד
ומרתק.
מבחינה עסקית שוק התעופה והתיירות
הינו אחד המקרים הקיצוניים, שבו התשואה
הנמוכה לא מכסה ולו במעט על הסיכון
העצום בתחום, שרובו בכלל אקסוגני
לפעילות העסקית שלך. אתה קונה מטוס
ב-04 מיליון דולר וכבר למחרת אתה
שואף לכסות רק את ההוצאה שלו ושוכח
את הפחת והמימון העצומים על המטוס.
התחום מאוד עונתי ובחודשי הקיץ אתה
אמור לצבור רווחים כאלו שיספיקו לך לכל
השנה, ואז דווקא בתקופה כזו מגיע 'צוק
איתן' ובוחן את איתנותך..."
מה החלק של אורי סירקיס בתהליך
ההבראה?
"אורי סירקיס הצטרף אלינו לפני כשלוש
שנים כמנכ"ל ישראייר. באותו שלב
עברה תכנית ההבראה מהחלק ההגנתי
שלה, שעסק ברובו בצד ההוצאות, לחלק
ההתקפי אל השיווק והמכירות. אורי
הביא המון מהניסיון שצבר בעבר הן
כמנכ"ל חברות והן כסמנכ"ל השיווק
של אל על. אורי יצירתי מאוד, עוסק
בפרטים אך אינו מאבד את העיקר, אדם
שעובד לילות כימים ורואה לנגד עיניו
את טובת החברה. תרומתו של אורי
להצלחת התוכנית הייתה ועודנה גדולה
וחשובה, ולכן כחלק מתהליך המיזוג
שודרג אורי לפני מספר חודשים לתפקיד
מנכ"ל הקבוצה כולה. גם בתפקידו זה אני
מניח שנראה שינויים משמעותיים בשנה
הקרובה, בעיקר בדיזנהאוז ובישראייר.
שינויים אלו מבוססים על הרעיון, שאם
אתה לא צועד קדימה, אתה מתחיל ללכת
אחורה".
"דוד קמיניץ הינו אחד המנהלים המוכשרים
שהכרתי, מנהיג ובעל ניסיון ניהולי מוכח
בחברות גדולות ובמצבי משבר."
"בן משה ואלשטיין ביקשו שאמשיך בתפקידי
כיו"ר, אך סירבתי בנימוס."