פספורט - גיליון מיוחד ספטמבר 2014 - page 11

ה
נ
ש
ה
י
ש
נ
א
11
»
אנשי השנה
פספורט
»
ספטמבר 4102
הפעילו עליך לחצים?
"היו לא מעט פניות. זה היה לא נעים,
שהייתי שומע מידי פעם אנשי אל על. יש
000,6 אנשים באל על, ויש אנשים שההבנה
התעופתית שלהם היא בערך במשקל
חצי גרם, וגם הם היו מדברים בכל מיני
מקומות. הייתי שומע אנשים, והייתי שואל,
למה ישראלים לא מנצלים יותר את זכות
השתיקה".
האם אל על התייעלה והכינה את עצמה
לשמיים הפתוחים?
"צריך להבין ששמיים פתוחים לא עוברים
ממערכת צירים אחת לוגריתמית למערכת
אחרת. השמיים הלכו ונפתחו בהדרגה גם בלי
ההסכם. החלק הראשון של ההסכם נחתם ע"י
השר מופז עוד בדצמבר 8002 והיה חלקי מאד.
חברות צריכות להבין שהתעופה בעולם מאד
דינאמית וכל הדגים בים בלחץ נוראי. מה אתה
חושב, שלופטהנזה לא בלחץ? מה אתה חושב,
באירופה אין פאניקה מהחברות של המפרץ?
באירופה לא כולם משקשקים מטורקיש? אני
חושב שהממשלות השונות צריכות במסגרת
החוקית לעזור לתעופה של אותה מדינה".
בארץ עוזרים?
"האם עוזרים? אני חושב שאפשר לעשות
קצת יותר".
כיום טיסות לבודפשט או פראג נמכרות
ב-002 דולר ופחות. כל המחירים צנחו.
האם זה החזון שלך לשמיים הפתוחים?
"לפי מה החברות גובות את המחירים, זה
דבר הרבה יותר מסובך משאלה תשובה.
חלק כדי לפרוץ ולהקים קו, חלק כדי לסלק
מתחרה, חלק מתוך חישובים מורכבים, מה
הופך טיסה לכדאית. אני לא רוצה לבחון
את השמיים הפתוחים בלוח זמנים כזה קצר,
וודאי לא אחרי צוק איתן".
במסגרת התפקיד שלך לא התערבת במיזוג
החברות הישראליות?
"אני עסקתי בזה מאחורי הקלעים, אבל זה
לא תפקידו של רגולטור. היו לי די הרבה
שיחות עם כל החברות, אבל הגורמים
שפועלים נגד הם מעל כוחו של הרגולטור".
מי הם?
"אני חושב, בעיקר השיקולים של הבעלים".
יש בכלל מקום לשלוש חברות תעופה
ישראליות?
"אלה סוגים שונים לחלוטין של חברות. אל
על ושתי האחרות הן שתי קבוצות שונות.
האם הייתי רוצה לראות מיזוג והתחדשות
ושינוי המודל העסקי? התשובה היא כן".
בסופו של דבר נראה מיזוג בין החברות.
שתיים מבין השלוש?
"אני מקווה שבשלב הראשוני שתיים. הכסף
שלהן מונח על הכף, ואני מאד מכבד את זה,
גם אם הדברים הולכים לאט. זה לא פשוט
לעשות מהלכים עסקיים גדולים. רק בסרטים
זה נראה כאילו זה לוקח שתי דקות".
למה וויזאייר ואיזי ג'ט קיבלו הקלות?
"רת"א לא נותנת הקלות ולא מתעסקת בכך.
זה בינם ובין רש"ת".
מה קרה עם ריינאייר, שנפגשו איתך, ולא
הסכמת לדרישות שלהם?
"ריינאייר נפגשו איתי, ואני לא השתכנעתי,
שהגישה שלהם גישה רצינית ומכבדת את
מדינת ישראל. לא היה לי שום עניין להיות
מעורב עם חברה שמתנהגת כך".
מה הרגשת, שהוביל אותך למסקנה החדה
הזו?
"הם באו לפה מתוך תחושה שאנחנו
מדינת עולם שלישי.
לא היה להם גרם של הבנה, איך עובד
ניהול התעופה בישראל על האספקטים
השונים. חשבו שאנחנו עיר קטנה
באיטליה, שיש בה שדה תעופה משני,
ולא אהבתי את זה".
טורקיש חוגגת עם הטיסות לכאן בזמן
שהחברות הישראליות לא יכולות לטוס
לאיסטנבול בגלל בעיות ביטחון. . .
"טורקיש בכלל לא קשורה להסכם
שמיים פתוחים. טורקיה טסה לפה כמה
שהיא רוצה לפי הסכם שנחתם ב-2591,
כשהייתי בכיתה ב'. אני נסעתי לטורקיה
כמה פעמים ב-3102 והטורקים ישמחו אם
ישראל תטוס לטורקיה.
נשאר להקים את תשתית הביטחון,
שסיכמנו עליה עם הטורקים ועם גורמי
הביטחון הישראלים. התכוונתי לעשות
את זה לכיוון אנטליה עם כל מיני סיבות,
שאין צורך לפרט, אך זה לא יקרה השנה.
יש לי סיכום כתוב, שבו אני מנחה את
אגף הביטחון של אל על והשב"כ לפעול
לפתיחת תחנת איסטנבול ב-5102, וצריך
לעשות את זה".
עשיתי ככל שביכולתי שיעסקו בזה כמה
שפחות. לפי דעתי, נושאי התעופה של מדינת
ישראל צריכים להיות מרוכזים ברת"א".
בתפקידך ברת"א התגלית כבעל עקרונות
העומד על דעתו ואינו מתקפל. עם עזיבתך
אינך חושש לעתידה של רת"א?
"אני מניח ששר התחבורה, שהוא בעיניי
אישיות המפתח, יודע להעריך מה שרת"א
נתנה לו ולמדינת ישראל בחמש השנים
האחרונות. ראש הממשלה התקשר להודות
לי על מה שאני באופן אישי ורת"א עשינו
במסגרת צוק איתן. אז ראש הממשלה מבין
את זה. ואם כל מיני פקידי ממשלה מדרג
שלישי ורביעי ינסו טיפה לנגוס בספינה, זה
מה שישנה? לא. אני לא חושש כלל לעתידה
של רת"א".
מה הולך גיורא רום לעשות בחיים החדשים?
"אין לי מושג. ממש אין לי מושג. בטח
אעסוק בספר שלי שהתפרסם באמריקה
באנגלית. ("צבעוני בארבע", העוסק בנפילתו
בשבי במלחמת ההתשה, תהליך שיקומו,
והשתתפותו במלחמת יום הכיפורים, ג.ל),
אני מקבל בקשות לעשות סיבוב הרצאות.
אז אני נוסע לאחד כזה בחוף המערבי לאיזה
שבוע. צריך גם להיות בוושינגטון ובניו יורק.
חוץ מזה, אני עדיין לא יודע".
"ריינאייר נפגשו איתי ולא השתכנעתי
שהגישה שלהם גישה רצינית ומכבדת את
מדינת ישראל"
"אני חושב שזו טעות אסטרטגית לוותר
על מסלול לאורך החוף והים בעיר ת"א,
שדה דב, אבל לא קיבלו את דעתי"
מה קורה עם שדה חילופי? לא הגיע הזמן
שיהיה אחד כזה?
"מדינת ישראל צריכה שדה נוסף, ואמרתי
וכתבתי להקים אותו בבסיס חיל האוויר
ברמת דוד. צריך שהממשלה תתחיל לזוז
בכיוון. אני מטיף לזה כבר שנים".
איך הרגשת במלחמה, כשהשתמשו
ב'עובדה' שלא היה מוכן, והבלגאן חגג?
"הרגשתי שחבל שלא התייעצו עם רת"א".
למה החליטו לפנות את החברות
הישראליות משדה דב ב-6102, כאשר חיל
האוויר מתפנה משם רק ב-7102?
"הפינוי של שדה דב מובל ע"י מנכ"ל משרד
התחבורה. אני יעצתי לדחות את הפינוי של
שדה דב כמה שיותר. אני חושב שזו בכלל
טעות אסטרטגית לוותר על מסלול לאורך
החוף והים בעיר ת"א, אבל לא קיבלו את
דעתי".
האם בכהונתך גורמי ממשלה ניסו להתערב
בעבודתך?
"לא. לא. קיבלתי גיבוי יוצא דופן, גם משר
התחבורה, גם ממשרד האוצר, גם מנציבות
שירות המדינה, גם ממשרד המשפטים. היו
כל מיני קליינטים, שניסו להתעסק בענייני
תעופה, כי זכרו שבזמנו הם עשו זאת. אני
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 2,3,4,5,6,7,8,9,10,...72