ה
נ
ש
ה
י
ש
נ
א
ספטמבר 4102
»
אנשי השנה
פספורט
»
16
האם הבעלים החדשים, אלשטיין את בן
משה, הציעו לך להמשיך?
"הסכם ההשקעה והניהול של סקיי הוגדר
לתקופה של שלוש שנים. עם תום התקופה
הנ"ל קבוצת אי.די.בי הייתה בשיא המשבר
וללא בעל שליטה ששולט בפועל. היה
ברור לי שזה לא הזמן המתאים לצאת
והרגשתי אחריות כלפי העובדים, הלקוחות,
הספקים והבנקים. עם כניסתה של קבוצת
השליטה החדשה היו לי לא מעט שיחות
איתם והודעתי להם שתקופת ההשקעה
של סקיי בחברה הסתיימה. אתה יודע,
בתקופה זו קוראים בשבת מחובר את
פרשות השבוע "ניצבים" ו"וילך". ואחד
המפרשים אומר, שזהו רמז לכך שלאחר
שהמצב מתייצב, האדם צריך להמשיך
ללכת ולהיות כל הזמן בתנועה. בן משה
ואלשטיין ביקשו שאמשיך בתפקידי כיו"ר,
אך סירבתי בנימוס, ולאחר שמימשנו את
ההשקעה והרגשתי שעזיבתי לא תפגע
במערכת המתפקדת כראוי, בהובלתו של
אורי, הודעתי לפני מספר שבועות על סיום
מעורבותה של סקיי בחברה. גם כיום אני
בקשר עם החברה והבעלים ומנסה לעזור
מניסיוני בחיבורים אסטרטגיים. חשוב לי
מאוד שתוכנית המפנה שהובלנו תחזיק
לאורך זמן".
מה דעתך על בעלי הבית החדשים?
"קראתי לאחרונה ראיון אישי עם מוטי בן
משה, שסיפר שהם כמו זוג נשוי שלומד
לחיות ביחד. אני חושב שמדובר בזוג נשוי,
שלא גר ביחד לפני הנישואין. ייקח להם עוד
זמן ללמוד ולעכל את המצב. הם לומדים
ונכנסים לפרטים, צוברים ניסיון. זהו תהליך
טבעי שיצריך הרבה סבלנות שלהם ושל
הסביבה העסקית.
בהקשר להסדר הנושים, לטעמי ומניסיוני
המקצועי, היה צריך להסדיר את החובות
הפיננסיים באי.די.בי פיתוח עוד ערב
ההתמחרות מול נוחי ולקשור את הזרמות
ההון שנעשו בהסדרת החובות ובפריסתם.
מעבר לכך, חלק גדול מההון שהוזרם היה
לאי.די.בי אחזקות, שלמעשה חוסלה,
ולכן ההון שהוזרם לא פתר את בעיות
הנזילות באי.די.בי פיתוח. כיום, לטפל
בעניין הרבה יותר מורכב, ועובדה שעדין,
למרות שהוזרמו מאות מיליוני שקל, לא
הוסרה הערת ה'עסק החי' בפיתוח. מחכה
להם עבודה מאתגרת ומורכבת והם ילמדו
תוך כדי תנועה ונקווה שיצליחו".
חייבים לכם כ-91 מיליון שקל על הביצוע
וההישגים. האם יש לכם חשש שהחוב לא
ישולם?
"סכום זה הינו חלק מהסכם ההשקעה, שחתמה
קרן סקיי עם אי.די.בי לפני ארבע שנים. אני
בטוח שהקבוצה תכבד את ההסכם שחתמה.
החוב רשום במלואו במאזן החברה. מעבר
לכך, שווי החברות בקבוצה גדול משמעותית
מהחוב הנ"ל, ולכן לקבוצה יש גם יכולת
פירעון. כך שאיני חושש לחוב זה".
איך אתה רואה את כל אחת
מהחברות: דיזנהאוז, קבוצת
ישראייר, אופן סקיי?
"עולם התיירות עמוס במתווכים.
הסיטונאים (ישראייר ונתור) חושבים
שהקמעונאים (דיזנהאוז) מיותרים והם
יכולים לשווק ישירות ללקוח. הקמעונאים
חושבים שהסיטונאים מיותרים והם יכולים
לייצר חבילות בעצמם, והלקוח חושב ש...
שניהם מיותרים והוא יכול לפנות ישירות
לחברת התעופה ולבית המלון. הטכנולוגיה
כיום משנה את חוקי המשחק, ואם השחקנים
לא יידעו לשתף פעולה ולחיות ביחד, כולם
יהיו בבעיה. להערכתי, האסטרטגיה בעתיד
צריכה להתמקד יותר בפעילות נישות תוך
מתן ערך מוסף ללקוח. שם המרווח הגדול
ושם הלקוח יודע להעריך ולחזור בהמשך.
כיום, ישראייר ודיזנהאוז עובדות
מאוד ביעילות ונהנות
ממטה משותף בבניין
אחד ולצידו 'קול
סנטר' מרשים בהיקפו
וביכולתו.
ישראייר אימצה
מאפייני הפעלה
של חברת לואו
קוסט. היא ניחנת
בגמישות תפעולית שאין
היום לחברות אחרות בארץ
והשילוב שלה עם סיטונאית התיירות
'נתור', מאפשר לה להשיג תשואת יתר על
המושבים בשוק תחרותי ומשוכלל.
איל סלוק (מנכ"ל דיזנהאוז תיירות יוצאת)
שם השנה דגש רב על הסינרגיה ועל השיווק
הישיר של מוצרי הקבוצה. למרות השחיקה
הגדולה בשער הדולר, יש שיפור משמעותי,
אך עדין מוקדם לסכם. איל צלח תקופה
מאוד לא פשוטה של ניהול תחת מאבקי
שליטה וחילוקי דעות בין בעלי המניות
שהשפיעו ועיכבו, מטבע הדברים, את
התפתחותה.
דיזנהאוז מובילה בישראל את שוק התיירות
הנכנסת. דב שריד המנכ"ל עושה עבודה
מקצועית מדהימה לאורך שנים בשקט ובצנעה
ואנחנו הערכנו זאת והשתדלנו לא להפריע לו.
לגבי אופן סקיי, החברה בהובלתו של אפרים
פורטיס עלתה על פסי רווחיות וצומחת כל
שנה בצורה נהדרת. החברה
עברה שינוי תפיסתי,
מדגש על פעילות
ומחזורים לדגש על
רווחיות ויעילות,
והתוצאות מדברות
בעד עצמן. אפרים
שחקן נשמה, ערני
עם המון אנרגיות
טובות, בנה וביסס
את החברה על פעילות
נוסעים, פעילות מקבילה של
מטענים ובנוסף אחזקה בחברת אוויארפס
בגרמניה, שהינה החברה הגדולה בעולם
לייצוג חברות תעופה.
הייתי מסכם ואומר שכיום כל פעילויות
הקבוצה מרוויחות תפעולית במונחים
שנתיים".
מה קרה בדיוק עם רויאל ג'ורדניאן? איך
איבדתם את הנציגות? היה לכם ויכוח
עם הירדנים על תשלום עמלות...הופתעת
מהמהלך של דבורה ברוכשטיין?
"האירוע של דבורה ורויאל ג'ורדניאן הוא
בעיני אירוע מכונן. במשך 81 שנה היינו
הנציגים של החברה
הירדנית בארץ והעלינו
אותה על המפה עד היקף
פעילות של 03 מיליון
דולר בשנה. לאורך כל
השנים קיבלנו מהירדנים
תשבחות ותודות, שבאו
לידי ביטוי בעמלות יתר מעת
לעת. דבורה אכן זכתה להערכה כמנהלת,
ואפשרתי לה עצמאות מלאה, אבל נראה לי
בדיעבד שהיא תמיד חלמה להיות בעלת
הבית. מבחינתי דבורה הפרה לחלוטין את
האמון ואף חמור מכך. העניין מצוי כיום
בתביעה שהגשנו נגדה בבית המשפט, ולכן
אני מעדיף שלא להיכנס לפרטים. בגדול
אני יכול רק לומר, שענף התיירות מאופיין
בחלקו במנהלים שבטוחים שהלקוח הוא
שלהם אישית ולא של החברה, ובכל רגע
נתון האפשרות בידיהם לעזוב ולקחת את
הביזנס איתם. זוהי תופעה בעייתית מאוד
בעולם העסקים".
מתוך היכרותך עם הענף, האם יש עתיד
לסוכן? האם הוא צריך לקבל עמלה על
עבודתו?
". עולם הסוכנים
It
is
all
about
people
תלוי יותר מתחומים אחרים באנשים, ואתה
רואה באופן סיסטמתי סוכנים מוכשרים,
שעושים לאורך זמן תוצאות טובות יותר.
ישנם סוכנים מצוינים שמייעצים ללקוח
ונותנים לו ערך מוסף ומשיגים לו דילים
טובים והוא תלוי בהם לחלוטין, ולעומתם
סוכנים עייפים שכבר לא יכולים לראות שוב
את הלקוח שמתקשר אליהם. אפתיע אותך
אם אגיד שדיזנהאוז אפילו צמחה בהיקף
הפעילות הדולרית שלה בשנים האחרונות.
לעניות דעתי, עדיין יש עתיד לסוכנים, אבל
אין ספק שהתחום איננו מצוי בשיווי משקל
ובמצב כזה, כפי שאמר פעם דארווין: רק מי
שיתאים עצמו לשינוי ישרוד!"
ישראייר, למרות המלחמה, עשתה לא
מעט טיסות עבור אל על וארקיע. האם זה
מלמד על אפשרותם למיזוג בין חברות
התעופה הישראליות?
"ישראייר עברה את המהפך הגדול בקבוצה.
החברה מצויה בשליטה תפעולית והפכה לגוף
קטן וממזר, גוף שיודע לשרוד את החורף הקר
ופותח מבערים בחודשי הקיץ, גוף שיודע
לתפעל משברים בזמן אמת, וכל זה בזכות
צוות מיומן של מנהלים ואנשי צוות אויר,
שבאמת עובדים קשה ועם כל הלב. ולמרות
זאת, תעופה בישראל זה לא ביזנס! אתה
מתחרה עם כל העולם, חלקם ענקים וחלקם
דווקא עלומים, שמטיסים מטוסי ענתיקות בלי
לתת שרות, ואת הלקוח רק מעניין המחיר
ומצידו הוא יטוס גם בעמידה.
חברות התעופה הישראליות התבגרו בשנים
האחרונות והגדילו את שיתוף הפעולה ביניהן
במגבלות המותר בחוק. הן מגבות אחת את
השנייה בזמן של תקלות ושינויים ברמת
הביקושים. העזרה ההדדית משפרת את כושר
התחרות של החברות אבל היא בשוליים.
מיזוג תפעולי מלא ישפר כמובן את כושר
התחרות של החברות למול החברות העולמיות
ושם מתנהלת התחרות האמיתית".
האם יש מקום ל-3 חברות תעופה
ישראליות?
"ברור שבמדינה קטנה כמו ישראל, שגם
"אופן סקיי בהובלתו של אפרים פורטיס
צומחת בצורה נהדרת. אפרים שחקן נשמה,
ערני, עם המון אנרגיות טובות"
"ברוכשטיין זכתה להערכה כמנהלת, אבל
חלמה להיות בעלת הבית. היא הפרה
לחלוטין את האמון ואף חמור מכך"